شواهد تاریخی حاکی از آن است که قالی ایرانی از دوران ساسانی رونق یافته است و متعلق به 590 تا 617 میلادی است، زمان کوتاهی قبل از برکناری سلسله ساسانی، در یک تقویم چینی، فرش را در میان محصولات ایرانی نام بردند. تصویر نشان داده شده در بالا نشان می دهد که فرش های ساسانی شامل تصاویری است که با سنگ های طلا و ارزشمند تزئین شده اند. مطمئنا چنین فرش هایی به عنوان کف پوش مناسب نیستند. همان سبک پر زرق و برق را در فرش بزرگ پادشاه خسرو انوشيروان با طرح باغ مورد استفاده قرار داده است. از سوی دیگر، در آغاز دین اسلام، فرش مجللی در میان عربها وجود نداشت. این مساله فقط تا زمان خلفای عباسی ادامه داشت، که قصرهای رویایی شان را با قالی های گرانبها و با شکوه ایرانی تزئین کردند. ترک های سلجوقی در قرن 11 میلادی بخش بزرگی از ایران را اشغال کردند و در آذربایجان و مناطق مرکزی ایران مستقر شدند. با این تهاجم، آنها زبان و فرهنگ خود را، همراه با هنر و فرهنگ فارسی، به میان آوردند. نتیجه آن تغییرات در طرح های فرش ایرانی بود. متأسفانه، نمونه ی فرش از آن زمان به بعد وجود ندارد. اما شباهت آنها به فرشهای آلدین ماسک در قوونه قابل توجه است. شکوفایی قالی بافی ایران تا زمان مغول ادامه داشت. اما پس از تهاجم مغول ها، مانند سایر فعالیت های هنری، قالی بافی نیز برای مدت زمانی در ایران متوقف شد. پس از قرن 15، الگوهای شکسته و منحنی در بافندگی فرش ها رایج شد.
تاریخچه بافت فرش ایرانی
دلایل زیر ممکن است این علاقه خاص را برای ما روشن کند:
1- از قرن 15 میلادی، فرشهایی که دارای تصاویر منحنی هستند، فرش های سلطنتی در نظر گرفته شدند.
2- ، گل پرندگان چینی، مبارزه حیوانات و دیگر تصاویر بسیار منحصر بفرد با آثار هنرمند مطابقت نداشتند، زیرا این تصاویر در نقاشی هایشان توجه زیادی به خود جلب کردند.
3- با توجه به محیط های نقاشی شده توسط نقاشان ذکر شده، الگوهای شکسته می تواند فضای مورد علاقه نقاش را به ویژه قسمت های غیر عادی و غریب آن، الهام بخش دهد.
4- الگوهای شکسته ایرانی دارای یک زبان ارتباطی پیچیده هستند که باعث می شود نقاشی ها، عجیب و غریب و قابل توجه باشد. این چیزی است که علاقه هنرمند را به خود جلب می کند. قدمت نقاشی ایرانی تا قرن 14 و 15 میلادی روشن است که الگوها و تصاویر تا آن زمان تغییر نکرده است. یکی از مهم ترین دوره های تکامل بافت فرش، قرن 16 میلادی و مهمترین زمان قرن 15 میلادی است که تغییرات اساسی در تصاویر فرش ایرانی دیده می شود و آنها را از تصویری به نام "Broken" به "Curvilinear" تغییر داده است. این تغییر نتیجه تلاش طراحان قرن 15 میلادی است.
همانگونه که دیده می شود، این تغییر به سادگی و ناگهانی صورت نگرفت، اما با دقت و محتاطانه پیشرفت کرد تا مانع از هر گونه درگیری با سنت و مخالفت با هنر فرش و تکنیک های زمان شود. جهت مشاهده نمونه فرش های دستبافت ایرانی به فروشگاه اینترنتی آریاس مراجعه کنید.